Jak vytvořit web – samostatně nebo s odborníkem?

Občas s klienty řeším, jestli má cenu vytvářet web vlastními silami, nebo je lepší to nechat na odborníkovi. Obojí má samozřejmě svá pro i proti. Co všechno je třeba řešit?

V první řadě je třeba promyslet, jaká od webu máte očekávání, co je jeho cílem a kolik do něj chcete investovat času a peněz. Proto jsem rozepsal několik základních aspektů, které můžete při řešení profesionálního webu řešit.

Cena za tvorbu webu

Když se budeme bavit o financích, jde většinou o něco, co řeší většina klientů (hlavně těch menších) na prvním místě. Pokud jste začínající živnostník, který se chce začít prezentovat na internetu, většinou si nemůžete dovolit utratit desítky tisíc za webové stránky. Zvlášť, když sami nejste přesvědčeni, že je nutně potřebujete, protože přece máte hromadu jiných starostí, které musíte vyřešit jako první.

Jednoduché stránky pomocí předpřipravených šablon

Jednoduché webové stránky si zvládne udělat podle mého skoro kdokoliv, kdo dokáže “normálně” pracovat s počítačem a internetem. Existuje hromada systémů, které vám s tvorbou stránek pomohou nebo je dokonce téměř udělají za vás. Třeba Webnode nebo Estránky. Tvorba webu je jednoduchá a když se se systémem naučíte zacházet, tak i poměrně rychlá.

Nevýhodou takových systémů je malá variabilita. Systémy vycházejí z předpřipravených šablon, které vám většinou nedovolí moc uhnout stranou. Když jste se šablonou spokojení, ničemu to nevadí a pravděpodobně nepotřebujete k tvorbě webu nikoho dalšího a všechno zvládnete sami. Jestliže ale chcete něco víc, už musíte sáhnout po něčem jiném.

Web postavený ve WordPressu

Poměrně osvědčeným a častým redakčním systémem je WordPress. Ten je používaný po celém světě jak na e-shopy, tak i statické weby nabízející služby. A i když uvidíte 100 webů na WordPressu, každý může vypadat úplně jinak a mít naprosto rozdílné zpracování, výsledky ve vyhledávačích apod. Důležité ale je, že WordPress už vám dává mnohem víc možností, jak web zpracovat. A je jen na vás, jak systém využijete.

Právě proto, že má WordPress tolik možností, web může dopadnout hodně dobře, ale i hodně špatně. Pokud nevíte co děláte, může výsledek být i dost o štěstí. :o) Stejně tak to ale může dopadnout i v případě, že web svěříte nějakému “odborníkovi”, který web “naplácá” a dopadne to úplně stejně, jen vás to bude stát víc.

I pro WordPress existuje hromada předpřipravených šablon, které vás navedou jednoduchým způsobem k hotovému webu. To ale neznamená, že všechno dopadne podle vašich představ. Tady hodně záleží na konkrétní šabloně, použitém builderu nebo pluginech. To do velké míry ovlivní i autor šablony nebo návodu, podle kterého budete web dávat dohromady. A pokud všemu nerozumíte, můžete si do budoucna zadělat na komplikace.

Pokud tvorbu webu svěříte někomu, kdo problematice rozumí a s weby má zkušenosti, odpadne vám hromada problémů a komplikací do budoucna. Na druhou stranu si za web ale připlatíte. A už záleží na konkrétním člověku, kolik peněz to bude.

Za jak dlouho budete mít web hotový

Říká se, že čas jsou peníze. A pokud není vaším hlavním oborem tvorba webů, pravděpodobně vám něco jiného bude vydělávat víc a má smysl věnovat svou energii a čas právě tomu.

Z vlastní praxe vím, že většina klientů nemá přesnou představu o tom, jak by měl jejich web vypadat. Dává tedy smysl si nechat od někoho web navrhnout nebo si minimálně nechat poradit.

Pokud představu máte, i tak může být vytvoření webu časově dost náročné. Zvlášť, pokud se do něj pouštíte poprvé a chcete všechno dělat sami. A čím složitější a komplexnější celý projekt bude, tím bude časově náročnější. Můžete řešit design, UX, funkčnost, strukturu webu, optimalizaci pro vyhledávače (SEO), následné reklamy, napojení na další externí systémy a spoustu dalších věcí, které si můžete vymyslet.

Buď všechno tohle budete dělat sami, nebo si zaplatíte člověka (nebo agenturu), který to udělá za vás a pravděpodobně to bude mít hotové rychleji a kvalitněji. V dnešní době je občas náročné najít někoho, kdo svou práci dělá dobře a zároveň má volné kapacity. Z toho důvodu se i s odborníkem může tvorba webu protáhnout. Ale kdybyste neušetřili čas, určitě si ušetříte spoustu nervů. Pokud vás tvorba webu nezajímá a nechcete se něco naučit. Jak už jsme ale zmínil, když se budete věnovat své hlavní činnosti, pravděpodobně vám vydělá víc.

Jak bude web vypadat

O předpřipravených šablonách byla řeč už několikrát. Dávají vám poměrně jasnou představu o tom, jak bude výsledek vypadat. Jejich nevýhoda je ale právě to, že jsou to šablony. A ty vám nedávají moc možností, jak se odchýlit od originálního návrhu.

Čím větší variabilitu v případě předpřipravených šablon a designů máte, tím pak zároveň máte větší šanci, že se něco může pokazit (rozházení rozložení prvků na stránce, “rozbití” responzivity apod.). Pokud se web staví podle vlastního návrhu, můžete si udělat v podstatě cokoliv. Už to ale zabere víc času a je to složitější (a v případě odborníka i finančně náročnější).

Orientace na cílovou skupinu

I když se to na první pohled možná nezdá, vaše představa webových stránek nemusí vůbec odpovídat představě vašich zákazníků a klientů. A osobně jsem se už mockrát setkal s tím, že podnikatel má nějakou představu a i když to z pohledu zákazníka není to pravé, odmítá se jí vzdát a udělat třeba i jen kompromis, který by návštěvníkům webu lecco ulehčil.

Pokud se tedy spokojíte se předpřipraveným designem a vzhled webu pro vás není tak důležitý, můžete se pustit do práce po vlastní ose. Pokud ale máte konkrétní představu, která se s šablonami neslučuje (ať už o celku nebo jednotlivých prvcích), bude pravděpodobně třeba si web nechat navrhnout (a následně i zpracovat) někým jiným. A když web bude dělat někdo s více zkušenostmi, pravděpodobně bude i vědět, co funguje, jaké jsou na webech standardy a zvyklosti apod.

Technická stránka webu

Znovu začnu u šablon – tam je totiž technická stránka většinou horší. A čím víc předpřipravený systém máte, čím víc nabízí možností a čím víc má různých nastavení, tím je na tom pravděpodobně technicky hůř. Tady vás jen poprosím – nepoužívejte Wix. :o)

Technickou stránku můžeme řešit například z pohledu “čistoty” zdrojového kódu, optimalizace pro vyhledávače nebo rychlosti načítání webu. Technikálie je možné řešit opravdu napříč celým webem a všude si najdete něco.

Bohužel se technická stránka z mého pohledu řeší míň než by měla. Myslím, že je to proto, že není moc vidět. Když někdo vytvoří na pohled hezký web, nikoho už nezajímá, jak bude rychlý (pokud není vyloženě extra pomalý) nebo jak moderní technologie tvůrce použil. Hlavně, že hezky vypadá.

Jestli pro vás technická stránka důležitá není, můžete v klidu sami používat co vás napadne. Jestliže ale chcete, aby byl web zpracovaný kvalitně, nevyhnete se spolupráci s někým, kdo opravdu víc, co dělá. A tady pozor. I hromada “specialistů” vám web jen někde “nakliká” a technickou stránku neřeší. Proto se na ni ptejte ještě před začátkem spolupráce.

Nalezitelnost ve vyhledávačích

Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) už trochu zabíhá do technické stránky webu. Na SEO má totiž vliv rychlost webu, jeho struktura, interní odkazy, použití meta tagů, strukturovaných dat a další drobnosti, které musíte znát, abyste na nich mohli pracovat.

Většina věcí jde samozřejmě najít na internetu nebo vám je někdo může poradit. Minimálně základy určitě zvládnete sami. Ale pokud chcete komplexní péči a mít podchycené všechny detaily, určitě doporučuju se poradit s někým, kdo dané problematice rozumí.

Napojení na externí systémy

Externím systémem (nástrojem třetí strany) v tomhle případě myslím jakýkoliv nástroj, který budete chtít na webu používat. Ať už jde o analytiku, napojení chatu, platební bránu, e-shop, rezervační systém a cokoliv dalšího vás jen napadne.

Některé nástroje zvládnete napojit bez problémů sami, některé už jsou na nastavení složitější. Hodně v tomhle případě nasazení ovlivňuje technické řešení webu. Něco napojíte pomocí jednoduchého pluginu a něco musíte implementovat přímo do zdrojového kódu. Vždycky tak bude záležet na konkrétním webu i externím nástroji.

Pojďme to rozjet

Kvalitní a výkonný online marketing, který budete mít pod kontrolou? Je to možné. Svěřte projekt do mých rukou a rozhodně nebudete litovat.
Jdu do toho
StrategieSEOReklamaTvorba webu
David Zelenka, K Lipám 2729, 397 01, Písek; IČO: 875 86 657; Podnikatel zapsaný v živnostenském rejstříku; Neplátce DPH.